Trettiosjukvm

Budapest guide.

september 12, 2017

Resor & Utflykter

Nyss hemkommen från en mysig weekend i Budapest. Aldrig varit där tidigare, så det var så härligt att få upptäcka något nytt! Jag åkte med två vänner, och vi var i Rom förra året vilket vi tyckte var så roligt att vi bestämde där och då att försöka klämma in en weekend per år, så nu gick flyget till Ungerns huvudstad Budapest. Helt underbart att komma iväg såhär på sensommar/höst- kanten.

Vi promenerade precis överallt och hela tiden. Så som man gör i en storstad. Över vackra gamla broar och på gator kors och tvärs lite överallt. Budapest är uppdelat i två områden kan man säga- Buda, och Pest. Buda är den delen av floden Donau som är den äldsta sidan, och det är här de gamla termalbaden ligger och kallas öven för den lite finare sidan. Pest är sidan där det kryllar av mysiga restauranger, shopping och hotell, och är även den sidan där vi bodde och hängde allra mest.

Vi hade fått höra att man inte får missa ett besök på ett av de anrika spa & bad ställena om man är i Budapest, så en dag tog vi oss över bron till berömda Gellert som öppnade sina portar redan 1918. Väldigt, väldigt stort och vackert bevarat med mässingsräcken och målningar i taken. Verkligen kul att ha upplevt det, det är något speciellt.

I de gamla judiska kvarteren ligger kafét Goamama där vi stannade för en kopp Flat White. Vägg i vägg ligger deras inredningsbutik i samma regi, mysigt och väl värt ett besök!

Det vi tycker om mest på resor är att äta och dricka gott (who doesn´t?), och vi hade fått tips om ett frukostställe som heter Stika. Hit gick vi första morgonen och tyckte så mycket om det att vi var tvungna att sticka dit igen, och kriga för ett bord, väldigt populärt! Och jag förstår varför. Så. Himla. Gott.

Beställ deras pannkakor och Eggs Benedict. Yum!

Vi besökte även New York Café där vi tog deras hotellfrukost. Ingen superhöjdare när det kommer till maten ska erkännas, men lokalen vägde upp det, så vackert och pampigt! Ett tips om ni ska dit är att boka ett bord innan, den missen gjorde vi tyvärr och fick vänta ett tag tills vi fick slå oss ner.

När det kommer till shopping finns alla de ”vanliga” kedjorna här. Kanske inte så himla mycket mer än så, men absolut ett helt okej utbud! Vi fokuserade dock mer på mat än shopping faktiskt. Men ändå lyckades någon kasse få följa med, underligt hur det händer.

I övrigt då? Vi åt middag och drack drinkar på Kiosk. Ett coolt ställe nere vid Donau invid en av broarna. Snygg lokal och god risotto! Vi frossade i massa god sushi på snygga Buddha Bar, bland annat en sushi med jordgubbar och Philadelphia som var helt magisk. Vi åt lunch på TG Italiano, där jag njöt av en gnocchi med getost som jag lite drömmer om fortfarande. Det är ganska billigt i Budapest så att ta en taxi kostar ingenting. Och de accepterar både Euro och deras egna valuta, vilket vi inte visste. Det var nog allt!

Hoppas detta kunde ge er lite härliga tips om ni ska åka dit!

Ett svar till “Budapest guide.”

1. Ann Lundin skriver:

Hej Fanny,
    Av en händelse tittade jag in på din sida idag och såg detta om Budapest. Jag och tre väninnor gör ”en stad varje advent” gjort i flera år nu och i november blir det Budapest, Tack för dina tips.
    Hälsningar Ann (din mors väninna)